• Writer's pictureVieraskynä

Lasten parissa tehtävä työ elää Mikkelissä mielenkiintoisia aikoja

Mikkelin vapaaseurakunta näyttää kulkevan Etelä-Savon trendiä vastaan. Maakunta ikääntyy ennätyksellistä vauhtia, mutta seurakunnassa nuorempaa polvea on viime vuosina syntynyt melkoisesti. Myös seurakunnan perhe- ja pyhäkoulutyössä on tapahtunut paljon. Uusia vastuunkantajia on tullut mukaan, ja uutena työmuotona on aloitettu Perheiden aamu -tapahtumat.

-          Tällä hetkellä meillä on pyhäkouluikäisiä noin kymmenen ja pienempiä lapsia kolme. Satunnaisesti käy vielä muutamia lapsia vakiomäärän päälle. Pyhäkoulussa on yleensä vajaa kymmenen lasta paikalla, kertoo pyhäkoulutyön vastaava Reetta Ohra-aho.

Seurakunnassa aloitettiin jokin aika sitten myös erityinen lapsiperheille suunnattu Perheiden aamu. Reetta kertoo:

-          Perheiden aamu kokoontuu kaksi kertaa kuussa sunnuntaiaamuisin yhteisen brunssin äärelle. Joka kerta on jokin keskustelunaihe, joka liittyy esimerkiksi vanhemmuuteen. Aiheen pohjalta jaetaan yhdessä ajatuksia. Lopuksi jokaisen perheen puolesta vielä rukoillaan. Lapset tulevat toisilleen tutuksi aamuissa ja leikkivät lastentilassa usein yhdessä.

-          Olen iloinen saadessani innokkaan tiimin mukaan tärkeään työhön. Uskon, että Jumala on jokaisen meistä tiimiläisistä tähän työhön kutsunut. Kokoonnumme säännöllisesti suunnittelemaan pyhäkoulutoimintaa, jakamaan ideoita sekä tietysti rukoilemaan.

-          Lasten kanssa käydään Raamattua läpi aivan alkulehdiltä lähtien. Alkuvuodesta olemme käyneet luomista läpi.

Lapsia ei haluta seurakunnassa myöskään unohtaa kirkon ”kellaritiloihin”, vaan lapsityön vastuulliset järjestävät myös koko seurakuntaperheen tilaisuuksia säännöllisesti. Samalla haastetaan seurakuntaa kantamaan rukouksin nousevaa sukupolvea,

KUVA:

Tammikuussa ohjaajat kertoivat seurakunnalle lapsityön kuulumisia. Mukana olivat Reetta Ohra-aho, Teija Mustonen, Katariina Latvala, Jemina Kiesiläinen ja Jenna Hamarus (Hanna-Leena Korhonen ei kuvassa).