top of page
  • Writer's pictureHannu Hietaniemi

SÄÄTIEDOTE

Aika monet meistä lukevat lehdestä tai seuraamme TV-uutisten lopussa säätietoja. Lisäksi monet

katsovat kännykästään Ilmatieteenlaitoksen tai Forecan säätietoja, joiden kautta saa jopa

tuntiennusteen, milloin sataa, milloin aurinko paistaa jne.


Varminta on kuitenkin kurkistaa ikkunasta pihalle ja toimia sen mukaan, miltä ulkona näyttää.

Lapsuudesta asti muistan vanhempieni sanoneen iltaruskosta, että huomenna on poutapäivä ja

aamuruskosta, että tänään on epävakaista. Aina säät eivät kuitenkaan menneet ihan niin kuin näitä

taivaan merkkejä luettiin. Sama toistuu vielä nykyistenkin tietoyhteiskunnan sääennustusten

kanssa. Eräällä hyvin läheisellä ihmisellä olikin tapana sanoa; ”Ei semmonen jumala mitään tiedä,

joka syö puuroo”. Tämä on varmasti monelta osin totta.


Nämä edellä olevat ennusteet sään kulloisestakin laadusta eivät ole mitenkään nykyihmisen

keksintöjä, vaan huomaamme Raamatusta ihmisten puhuneen samoista asioita ennenkin. Jeesus

muun muassa puhuu tästä Matteuksen evankeliumissa fariseuksille ja saddukeuksille, jotka olivat

tulleet koettamaan saada Jeesus sanoistaan ansaan ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta.


Jeesuksen luo tuli fariseuksia ja saddukeuksia, ja pannakseen hänet koetukselle he pyysivät, että

hän näyttäisi heille merkin taivaasta. Mutta hän vastasi heille: ”Kun tulee ilta, te sanotte: ’Tulee

selkeä ilma, sillä taivas ruskottaa.’ Aamulla te sanotte: ’Tänään tulee rajuilma, sillä taivas ruskottaa

ja on synkkä.’ Taivaan muodon te osaatte arvioida, mutta aikojen merkkejä ette osaa. Tämä paha

ja avion rikkova sukupolvi vaatii merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin Joonan merkki”.

Ja hän jätti heidät ja lähti pois. (Matteus 16:1-4)


Fariseukset ja saddukeukset ajattelivat, että vain Jumala voisi näyttää ”merkin taivaasta”. Jeesusta

he pitivät siksi huijarina ja pyrkivät osoittamaan Jeesuksen tekemät ihmeet silmänkääntötempuiksi,

sattumiksi, hyväksi tuuriksi ja jopa pimeydestä lähtöisiksi.


Jeesus kieltäytyi tästä pyynnöstä, vaikka hän olisi helposti voinut osoittaa valtasuuruutensa

Jumalan Poikana. Jeesus totesikin, että fariseukset ja saddukeukset osasivat kutakuinkin yleisen

tavan mukaiset sään vaihtelut lukea ilta- ja aamuruskosta. Mutta merkkiä, jota he olivat tulleet

pyytämään, heidän sydämensä ei käsittänyt, vaikka Jeesus seisoi heidän edessään. Miksi? Koska

he olivat jo ennalta päättäneet olla uskomatta Jeesukseen maailmaan tulleena Messiaana.


Tänäänkin monet odottavat ihmettä, jotta uskoisivat. Kuitenkin Jeesus tiesi tuolloin ja myös tänään,

että eivät ihmeet sinänsä vakuuta epäilijää, koska ne halutaan selittää jollakin verukkeella

epäaidoiksi. Näin, vaikka meillä on kahdentuhannen vuoden kirkkohistoria kertomassa Jumalan

tekemistä ihmeistä. Mitä sinä tästä ajattelet?


Tuossa lyhyessä Raamatun sitaatissa Jeesus muutamalla sanalla viittasi ”Joonaan merkkiin”.

Raamatusta voimme lukea Joonasta. Joona oli suuren kalan vatsassa kolme päivää. Tällä Jeesus

kuvasi lunastustehtäväänsä ihmiskunnan puolesta Golgatalla ja ylösnousemustaan kuolleista.

Golgatalla toteutui Jumalan sana: ”Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa”.

Jeesus vuodatti verensä ja antoi henkensä kaikkien ihmisten puolesta. Fariseusten, saddukeusten,

ateistien, epäilijöiden, tavallisten ihmisten, sinun ja minun sekä tietysti kaikkien häneen uskovien

puolesta. Näin hän toi syntien anteeksiantamuksen jokaista ihmistä varten, joka pyytää häntä

tulemaan elämäänsä syntien sovittajana ja Vapahtajana.


Tänään Jeesus ei enää ole keskellämme fyysisesti, mutta Pyhä Henki, joka tuli maan päälle

Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen, kutsuu ja vetää jokaista ihmistä parannukseen ja sisälle

Jumalan valtakuntaan. Lukijani, kun otat Jeesuksen vastaan elämääsi, tulet huomaamaan omassa

elämässäsi Jumalan tekemiä ihmeitä. Ja suurin ihme on se, että sinusta tulee Jumalan

valtakunnan perillinen.


Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe. (Joh. 20:29)


Sinua siunaten, Hannu-pastori

104 katselukertaa

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page