• Writer's pictureSanteri Halonen

Yhteyteen

Ajattelin ensin nimetä blogin “eristyksestä yhteyteen” joka varmasti kuvaisi monen tuntoja viime kevään jälkeen tai olisi sopiva tähän lockdownien ajanhetkeen. Lopulta kuitenkin päädyin yksinkertaisempaan ja raamatulliseen “Yhteyteen”, koska tähän Sana meitä ennen kaikkea kutsuu. Yhteyteen ensin Herran kanssa, mutta myös muiden Hänen omiensa. Harva asia Jumalan suunnitelmassa tapahtuu ilman yhteyttä ja näin on myös uskovan ihmisen elämässä. Kristuksen ruumiin jäsenenäkin meillä on kuitenkin riski ajautua erilleen yhteydestä.

Yhteydestä puhuttaessa tulee mieleen joskus televisiossa pyörinyt Avara luonto –ohjelmasarja, jossa usein kuvattiin elämää savannilla. Yksittäinen leijona oli helppo saalis hyeenoille, mutta riitti että vierelle tuli toinen leijona ja hyeenat pakenivat. Tämän on totta myös uskovan elämässä, jos kuljemme yksin olemme helppoa saalista, mutta kun etenemme yhdessä olemme vahvoja. Erilleen ajautumiset, eristäytymiset ja loukkaantumiset voivat tulla mitä erilaisimmista syistä ja joskus myös olosuhteiden pakosta.

Kaiken tämän keskellä kuitenkin Herra pysyy uskollisena ja antaa elämäämme yhteyttä ja oikeita ihmisiä, ei aina mitä haluisimme mutta varmasti sen mitä tarvitsemme. Paavalikin puhui virvoittautumisesta yhteisestä uskosta ja jo kahden Jeesuksen oman kokoontumisessa on taivas ja Jeesus itse läsnä. Kyseessä ei siis ole mikä tahansa kahvittelu.

Uskovien yhteydessä on kyse paljon enemmästä kuin siitä, ettei meidän tarvitsisi olla yksin, seurakunta (uskovat yhdessä) on myöskin yksi väylä, jota kautta Jumala tuo moninaisen viisautensa esiin (Ef. 3:10). Yksinäisyys ja erillisyys on iso ongelma erityisesti länsimaissa, mutta Jumalan seurakunta voi tässäkin näyttää erilaisen todellisuuden. Jeesus muistutti että opetuslapsien keskinäinen rakkaus on se, josta heidät tunnetaan hänen opetuslapsikseen. Rukoillaan että saamme Hengen avulla mallintaa ja todeksi elää tätäkin, koska silloin myös maailma ihmettelee “teissä on jotain hyvin erilaista”.

Pyydetään yhdessä, että Jumala johdattaa elämäämme niitä todellisia ystäviä ja vierelläkulkijoita joiden kanssa voimme rukoilla, lukea sanaa, rohkaistua ja virvoittua sekä elää todeksi kutsuamme. Tai jos me jo olemme siunatut tällä alueella, niin rukoillaan sitä ahkerammin niiden puolesta, jotka tarvitsevat lisää uskovien yhteyttä. Jumala avaa uusia ovia usein myös silloin, kun rukoilemme ja lähdemme itse liikkeelle. Erillisyydestä yhteyteen.

josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on. (Ef. 4:16)